1.Társadalmi viszonyrendszer
.1.1 Az emberek közti viszonyok
- a társadalmat a tagok közti egyenrangúság jellemzi
[Egy társadalom lehet hierarchikus felépítésű vagy tagok közti egyenrangúságra építő. A hatékony gazdasági csere és így fejlődés is, csak az egyenrangúságra épülő társadalmakban lehetséges.]
- a társadalomban a tagok közi különbségek nem jellemzőek, egyrétegű a közösség, bárkiből lehet bármi
[minél több rétegű egy társadalom, az annál inkább hierarchikus, minél inkább az egyenrangúságra épül, annál kevesebb rétege van.]
- a társadalomban csak kivételes esetben, csak néhány szempont alapján kerülhet valaki hátrányos helyzetbe
[minél több szempont alapján kerülhet valaki hátrányos helyzetbe, annál nehezebben tud gondoskodni magáról, helyzetének javításáról. Ha neme, származása, vallása, szociális helyzete, nemi orientációja stb. külön-külön is elég ahhoz, hogy hátrányos helyzetbe kerüljön, akkor elég például egy betegség, hogy egy élet kettétörjön. Minél kevesebb szempont alapján kerülhet valaki hátrányos helyzetbe, a társadalom annál egészségesebb.]
- a társadalmat az önszerveződés jellemzi
[problémák esetén, hanem az emberek saját maguk is sok mindent közvetlenül megoldanak. Non-profit szervezetek színessége jellemzi ezeket a közösségeket. Másik esetben az államtól, a hivatalos szervezetektől várnak megoldást.]
- az önkéntes gazdasági cserék a meghatározók
[ha sok termelő sokféle terméket állít elő, akkor a legkülönösebb igények is kielégítésre kerülnek, ha az állam szervezi a megélhetést, akkor az átlagigények kielégítésére törekszenek]
- a cserék száma az értékhez képest magas vagy alacsony
[Egy hierarchikus társadalomban néhány tétellel is lehet magas a cserék értéke, de igazából akkor tud mindenki javítani a helyzetén, ha mindenki képes többet cserélni.]
2. A politika hatása
1.1 A politikai határai
- a politika határai erősen korlátozottak
[A politika elsődleges feladata a külső belső védelem, és a gazdasági tevékenység kereteinek biztosítása. Az emberek értékrendszerének befolyásolása nem feladata.
- a politika nem próbál hatni az emberek értékrendszerére azt megváltoztatni
[Az értékrendszerekbe történő beavatkozással a politika a gazdasági cseréket korlátozza, ezáltal, a helyzetjavításra irányuló törekvéseket.]
- a politika alárendelődik a gazdaságpolitikának
[Gazdasági koordináció esetén, a gazdaságpolitika célja a közjó érvényesülése, ami miatt a politika általános céljai alárendelődnek a gazdaságpolitikának.]
- a politikai hatalom viselése nem jár együtt az üzleti lehetőségek bővülésével
[A politikai tisztség viselése megnyitja az üzleti lehetőségeket is. Ebben az esetben alacsony pontszám.]
- a tárasadalom politikai törésvonalak mentén nem megosztott
[A megosztottság a politika koordináció biztos jele.]
1.2 A szabályrendszerek
- a szabályok általánosak, mindenre és mindenkire ugyanúgy érvényesek
[Amennyiben egyes politikai csoportok a törvények felett állnak, vagy egyes tevékenységek szándékosan nem szabályozottak a politikai koordináció jele.]
- a szabályozás elvei azonosak
[Egységes szabályozás megkönnyíti az eligazodást, a várakozások kialakítását.]
- a kivételek, az egyedi szabályozás nem jellemző
[amennyiben egyes szabályok az általánosnál szigorúbbak vagy enyhébbek a politikai koordinációra utalnak]
- a szabályozás közérthető
[Amennyiben a jogi szabályozás nehezen érthető a közemberek számára, az alkalmazást is nehézzé teszi]
- a szabályozás indoka valamilyen társadalmi probléma megoldása, megelőzése, politikai szándékból született szabályozás nem fordul elő
[A szabályozások célja egy társadalmi probléma kezelése. De sokszor a politika saját céljai érdekében mesterséges problémákat helyez előtérbe.]
- a jogszabály változtatások előzetes társadalmi egyeztetéssel készülnek
[A valós társadalmi probléma, valódi megoldása csak egyeztetéssel születik meg.]
- nem jellemző az ad-hoc jogalkotás
[Amikor egy jogi szabályváltozás egyik napról a másikra születik meg, arra nem lehet felkészülni, alkalmazkodni, a politika szabályozás jellemzője.]
- a szabályok segítik, védik a gyengébb felet.
[A politika célja a védelem, a szabályozásoknak is ezt a célt kell szolgálni]
2.3 Az adópolitika
- az adózás egységes a szabályai nem játszhatóak ki
[Minél inkább megkerülhető, eseti az adózás annál inkább politikai jellegű a közjóval ellentétes az eljárás]
- a jövedelem adók túlsúlya az egyéb, fogyasztási és vagyonadókkal szemben
[Minél inkább a jövedelemadók dominálnak, annál inkább gazdasági koordináció jellegű az adózás.]
- az adózási kötelezettség teljesítése nem veszélyezteti a létfenntartást, 20-25%-nál nincsenek nagyobb adózási terhek
Minél nagyobb terhet jelent az adózás a társadalom egészének vagy csak egyes rétegeinek veszélyeztetve a létfenntartást]
- a jövedelemadózás progresszív
[a progresszív adózás jelenti azt, hogy a gazdagabb rétegek arányaiban is jobban hozzá járulnak a közös teherviseléshez.]
- sávos adózás esetén az egyes sávhatárok évente az inflációhoz vannak igazítva.
[amennyiben így van, akkor a szükségletek kielégítésének szintje nem csökken az adózás miatt.]
- az adóbevételek az állami kiadások nagy részét fedezik
[Minél inkább így van, annál kevesebb hitelre, egyéb bevételre van szükség]
- az adóbevételek növelése vagy csökkenése összhangban van az állami feladatkörök mennyiségének növelésével, csökkenésével, minőségi színvonalának emelkedésével csökkenésével
[Nagyobb összhang érezhetővé teszi az emberekkel miért fizetnek adót.]
- nem jellemző az adózás büntető jellege amikor nem a megtermelt jövedelem után adóznak, hanem valamilyen gazdasági tevékenységhez kötődik a fizetési kötelezettség.
[Például foglalkoztatást terhelő adók, benzin, cigaretta fogyasztási adója]
2.4 Költségvetési kiadások/Támogatáspolitika
- az oktatás, egészségügy, honvédelem, külügyek, belbiztonság, igazságszolgáltatás, szociális támogatások és kisvállalkozás-fejlesztés meghatározó az állami költségvetésben
[Minél nagyobb ez az arány annál inkább koncentrál az állam valódi feladataira]
- a közszféra szolgáltatásainak emelésére vannak stratégia fejlesztési tervek, az igényeket figyelembe veszik a fejlesztéseknél
- a nagyobb vállalkozásokat vagy a kisebbeket részesíti előnyben a támogatáspolitika
- az egyéni problémamegoldásokat segíti a támogatáspolitikájával a rendszer nem a munkahelylétrehozási, -megtartási támogatásokat.
- a helyi önkormányzatok szerepe a meghatározó a támogatások elosztásánál, annak érdekében, hogy a problémákat helyben oldják meg
[Az egyéni problémák helyben kell megoldani.]
- eltérő hátrányok kezelése eltérő eszközökkel történik
- Kevés az állami presztízsberuházás
2.5 Monetáris politika
- az infláció mértéke alacsony
- más valutákkal szemben őrzi értékét
- mindezen feltételek viszonylag alacsony kamatszint mellett, ami nem akadályozza a gazdasági beruházásokat
2.6. Közintézmények általános működése
- az intézményrendszer mire terjed ki az alapvető feladatokon (külső belső védelem, oktatás, igazságügy, egészségügy, szociális támogatás és kisvállalkozás fejlesztésen) kívül.
- a feladatok ellátása strukturált a helyi és a központi szervezetek közt
- a közszolgáltatásokat mindenki azonos feltételek mellett veheti igénybe, vagy bizonyos szolgáltatásokat pénzért, ha igen ez esetben érvényesül-e szociális rászorultsági elv
[A közszolgáltatásokat adóból tartják fenn az egész közösségnek, ezért az vagy ingyenes, vagy érvényesíteni kell egy fajta szociális rászorultságot. Nem lehet piaci áron szolgáltatni a közösség finanszírozás mellett.]
- nincs korrupciós veszély az intézmények működésében
- az intézmények a legnagyobb hatékonysággal működnek
- a foglalkoztatási feltételek nem különböznek a piaci szervezetekétől
2.7. Az egyedi közintézmények működésének megítélése
A tevékenység szabályozottsága
- A jogszabályok által meghatározott kötelező vagy önként vállalható feladatok köre, azok tényleges ellátása vagy el nem látása ezek aránya egymáshoz
[Minél inkább a kötelező feladatait látja el, annál nagyobb pontszám]
- A folyamatok belső szabályozottsága
[Minél nagyobb a szabályozottság mértéke annál nagyobb pontszám]
- A tevékenység ellátás színvonala
[Minél magasabb színvonalon látja el nagyobb tevékenység]
- A szabályozási folyamatok, visszacsatolások, szabályozási igények, módosítások kezelésének rendje
[Minél inkább törekszenek ezekre, annál nagyobb pontszám]
- A prioritásrendszerek a szabályozásba, mely tevékenységek kapnak elsőbbséget, kiemelt fontosságot
[Minél inkább a törekszenek erre annál nagyobb pontszám]
Az ügyfélkör
- A szolgáltatásokat ténylegesen vagy potenciálisan igénybe vevők köre, ezek aránya egymáshoz.
[Minél inkább lefedik egymást, annál nagyobb pontszám]
- Az igényfelmérések, a tevékenységek és az igények összehangolása.
[Minél inkább törekszenek erre annál nagyobb pontszám]
- A szolgáltatásokat igénybe vevők körének bővítése folytatott tevékenységek
[Minél inkább törekszenek rá annál nagyobb pntszám]
A szervezet
- A hatás- és felelősségi körök elkülönülése vagy összemosódása.
[Minél inkább elkülönülnek annál nagyobb pontszám]
- A szervezeti forma és a tevékenység illeszkedése
[A szervezet minél inkább megfelel a tevékenységnek annál nagyobb pontszám]
- A vezetők és beosztottak aránya, a szervezeti egységek száma, formája
[Minél nagyobb a vezetők aránya, minél több a szervezet, annál kisebb pontszám]
- A szolgálati, riportolási utak utak hossza
[Minél strukturáltabb a szervezet, minél több vezetői szint, annál hosszabb a riportolási út annál kevesebb pontszám]
- Az egyéni munkaköri leírások és a szervezeti és működési szabályok összhangja
[Ha az egyéni munkaköri leírások levezethetők az SzMSz-ből akkor magasabb pontszám]
A feladatellátás
- A munka és feladatkörök elkülönülése
[A párhuzamosság megléte, ismétlődés esetén alacsonyabb pontszám]
- A szükséges és elégséges létszám meghatározása
[A feladatellátási szükségletek határozzák meg a létszámot, vagy belső alkuk]
- Az infrastrukturális háttér megléte, új igények kezelése
[Adottak-e az infrastrukturális feltételek a feladatok ellátásához. Ha igen magasabb pontszám.]
- A hiba- és panaszkezelés
[Ennek megléte esetén magasabb pontszám.]
- A szankcionálási rendszer
[Ha a hibákat rangtól függetlenül szankcionálják, akkor magasabb pontszám]
- A szolgáltatást igénybe vevők véleményének visszacsatolása
[Ha létezik visszacsatolás magasabb pontszám]
Az ellenőrzés
- Működik-e a folyamatba éptett ellenőrzés, mennyire hatékony
[Minél hatékonyabban működik annál nagyobb pontszám]
- Az ellenőrzés mennyire segíti a folyamatokat, az embereket
[Ha az ellenőrzés célja a folyamatok segítése nagyobb pontszám, mintha a betűszerinti előíráskövetés]
- Létezik-e egy szint, ami felett az ellenőrzés nem érvényesül
[Ha a vezetők mentesítve vannak, akkor alacsonyabb pontszám]
A költségvetés tervezés, elfogadás
- Milyen a múltból származó kötelezettségek és az új tételek aránya.
[Minél inkább meg tudnak jelenni új fejlesztések a költségvetésben, a szervezet annál inkább tud reagálni a változásokra. Ez esetben nagyobb pontszám]
- A szakmai fejlesztési igények megjelenése
[Meg tudnak -e jelenni a költségvetéstervezetében a szükséges fejlesztések. Ez esetben magasabb pontszám]
- Az ügyféligények megjelenése
[Az ügyfelek jobb kiszolgálása érdekében történő fejlesztések magasabb pontszám]
- A tervezés folyamata, rendje, elveinek tiszteletben tartása
[A költségvetés tervezése során a szabályzatokban leírtak tiszteletben tartják. Ez esetben magasabb pontszám]
- Az elfogadás rendje, döntés a bekerülő és kimaradó tételekről
[Kik és hogyan döntenek a kimaradó tételekről. Hogy viszonyul a politikai és szakmai szintek. Minélnagyobb a szakma befolyása annál nagyobb pontszám]
- A költségvetés-tervezés átláthatósága
[Átlátható és világos folyamat nagyobb pontszám]
A pénzügyi szabályozottság
- A pénzügyi folyamatok szabályozottsága
[Mennyire szabályozottak a pénzügyi folyamatok. Minél inkább annál nagyobb pontszám.]
- Az előirányzatok elkülönítése, a fedezet nélküli kifizetések léte
[Mennyire különítik el az előirányzatokat, vagy mossák össze, milyen szigorú a fedezetvizsgálat. Minél inkább annál magasabb pontszám]
- A saját bevételek kezelése
[A saját bevételek fedezik-e az azzal kapcsolatban felmerült minden költséget. Minél inkább annál magasabb pontszám.]
- A költségvetések és a könyvelés viszonya
[Az intézményi költségvetésben elfogadott tételek követhetősége a könyvelés során. Minél naprakészebb kimutatások annál nagyobb pontszám]
- A kötelezettségvállalás átláthatósága, illeszkedése a szervezeti rendhez
[A kötelezettségvállalások nyilvántartása és költési lehetőségek csökkenése. Minél inkább így van, annál nagyobb pontszám.]
Az alkalmazottak
- Az alkalmazási formák aránya egymáshoz
[Mi az állandó, a megbízási és vállalkozási formában történő alkalmazások aránya egymáshoz. Minél nagyobb az állandó munkaszerződés annál nagyobb pontszám]
- A munkaszerződések létrejötte, annak feltételeinek vizsgálata
[Milyen indokkal, kinek a döntése alapján lehet munkaszerződést kötni, milyen a fedezetvizsgálat]
- A munkavállalói jogok érvényesülése
[Minél inkább érvényesülnek az egyéni és kollektív jogok annál nagyobb pontszám.]
- A kiválasztási procedúra
[Milyen folyamat során, ki dönt a felvételről. Mennyire átlátható a folyamat? Minél inkább annál nagyobb pontszám]
- A vezetői és alkalmazotti jövedelmek aránya egymáshoz
[Hogyan aránylanak a vezetői és beosztotti bérek egymáshoz. Egyenletes emelkedés nagyobb pontszám]
- A többletmunka elismerése, a béren kívüli juttatások aránya
[Hogyan, kik részesülnek a többletmunka elismerésében, milyen egyéb béren kívüli juttatások vannak és akik részesednek belőle. Minél átláthatóbb és egyenlőbb a rendszer annál több pontszám.
- A nők és férfiak jövedelemkülönbsége
[Minél nagyobb annál kisebb pontszám]
A beszerzések
- A beszerzések szabályozottsága, szabályossága
[A beszerzések átlátható szabályozottsága magasabb pontszám]
- Vannak-e kiugró tételek a beszerzésekben
[Átlagtól eltérő tételek gyakorisága kevesebb pontszám
- A konkrét tevékenységet szolgáló és egyéb beszerzések aránya
[Az általános vezetést, presztízst szolgáló beszerzések nagyobb aránya kevesebb pontszám]
- Az állandó beszállítók és esetiek aránya
[A szélsőséges esetek, vagy csak ez, vagy csak az kevesebb pontszám]
- A teljesítésigazolás menete
[Ki, hogyan milyen kontrollmechanizmus mellett igazolja a teljesítést, milyen felelőssége van. Ellenőrzött átlátható eljárás mellett magasabb pontszám]
2.8 Gazdasági erőfölény
- arányos a nagy- és kisvállalkozások megoszlása az egyes részpiacokon
minél inkább jellemző a kis és nagy vállalatok együttműködése a különböző részpiacokon, annál magasabb pontszám
- egy nagyvállalkozás is csődbe tud megy
rossz döntéseket mindenki tud hozni, nagy- és kisvállalkozás egyaránt, azonban, ha annak következményei csak a kicsiket érintik, akkor ők hátrányos helyzetben vannak, kisebb pontszám
- a nagyvállalkozások erősorrendje változékony
ha a vállalkozások helyzete nincs bebetonozva, akkor érvényesül a versenyszellem, a hatékonyság, így magasabb pontszám
- a vállalkozások életciklusára jellemző, hogy kisvállalkozásokból közepes, majd abból nagyvállalkozások lesznek
egy vállalkozásnak is megvannak a maga életciklusai. Nem mindegyik járja be mindet, de ha a lehetőség adott, a tehetségtől szorgalomtól függően egyesek ezt végig tudják járni, akkor magas pontszám.
- politikai kapcsolatok nélkül is lehet fejlődni
a gazdasági fejlődéshez tehetség és szorgalom kell, nem szükséges, hogy a vállalkozás politikai kapcsolatokat ápoljon, megfeleljen politikai elvárásoknak, magas pontszám
- a gazdasági fejlődés mérettől függetlenül egyenletesen oszlik meg a vállalkozások közt
ha a gazdaság fejlődik az egyaránt és azonos mértékben érinti a kisvállalkozásokat, a közepeseket és a nagyokat, magas pontszám.
- a kisvállalkozások könnyen jutnak hitelhez
a fejlődéshez szükséges hitelekhez a vállalkozások minden típusa egyenlő eséllyel jut hozzá, magas pontszám
- az állam inkább a kezdő vállalkozásokat segíti a nagyokkal szemben
a már meglévő vállalkozások működnek, a közösség feladata, hogy segítse azokat, akik most kezdenek vállalkozásba, magas pontszám
- a politika és az üzleti élet teljes mértékben elkülönül egymástól
a politika feladata közösség megélhetésének segítése, ezért ha beavatkozik a gazdaságba, azzal egyesek jól, mások rosszul járnak, ezért csak kivételes esetben teszi ezt, és a politikusok ennek érdekében nem folytatnak gazdasági tevékenységet, magas pontszám
- a gazdaságfejlesztés irányítása megoszlik helyi és központi szervek közt
a helyi problémákat helyben ismerik, ott tudják kezelni, a központ feladata, hogy a helyi szervezetek ezt minél hatékonyabban tehessék, magas pontszám
- a pénzügyi ellenőrzés éppen úgy kiterjed a nagyvállalkozásokra, mint a kicsikre
ha a nagyvállalkozásoknak éppúgy be kell tartani a szabályokat, mint a kicsiknek, magas pontszám
- az állami szabályozó rendszerek nem akadályozzák új vállalkozás indítását
az új vállalkozások indulását azzal is segíti az állam, hogy egyszerű elindítani egyet, magas pontszám
2.9 A hátrányos helyzetek visszaszorítása
- hatékony oktatási rendszer
minél hatékonyabb az oktatási rendszer, annál inkább tudja segíteni a hátrányos helyzetekből való kitörést, magas pontszám
- hatékony egészségügyi rendszer
az egészségügyhöz való hozzáférés minél inkább biztosított a társadalom minden tagja számára annál magasabb pontszám
- hatékony igazságügyi rendszer
a szabályok megsértése a társadalom minden tagjára azonos következményekkel jár
- jelentős a társadalmi mobilitás
[könnyű az átjárás a különböző társadalmi csoportok közt]
- a hátrányos helyzetű csoportok száma kevés
[minél többféle szempont jelenthet hátrányt, annál kisebb pontszám]
- a társadalom segítségnyújtását helyi szervek koordinálják
a helyi problémákat helyben ismerik, ott tudják a leghatékonyabb segítséget adni magas pontszám
- a jelentős a non-profit szervezetek szerepe
a non profit szervezetek a társadalmi segítségnyújtás önkéntes szervezetei, működésük segíti a társadalmi segítségnyújtás hatékonyságát
- a fogyasztóvédelemnek kialakult rendszere van
hatékony fogyasztóvédelem megvédi a gazdasági cserében gyengébb kiszolgáltatottabb felet
- a gazdasági szereplők törekszenek a fogyasztói panaszok méltányos elbíráslásra
a gazdasági cserékben sosem egyenrangú felek vesznek részt, ezért ha az erősebb igyekszik méltányosan eljárni a gyengébbel, az a cserék hatékonyságát növeli
- elérhetőek élethosszig szóló tanulási programok
az élethosszig szóló tanulás segíti az egyéni újrakezdést, magas pontszám
- az alapfokú oktatásban a helyi közösségeknek nagy a beleszólása
az alapfokú oktatás a helyi közösségek értékrendszerének elsajátítását célozza, ezért a helyi közösségeknek alapvető befolyásának kell lennie rá, magas pontszám
- a középfokú oktatás mindenkit felkészít a sokoldalú gazdasági tevékenység végzésére
a középfokú oktatás feladata felkészíteni az egyént a társadalomban való eligazodásra, önálló gazdasági tevékenység végzésére, magas pontszám
- a felsőfokú oktatás egyszerre tud piaci igényeknek megfelelni és mindenki számára elérhető lenni
a felsőfokú oktatás piaci igényeknek felel meg, ezért a piac szabályai érvényesek rá, ugyanakkor ezt ötvözni kell, azzal hogy mindenki számára elérhető legyen magas pontszám
- az egészségügyi alapellátás mindenki számára elérhető
az egészségügyi alapellátás magas szintje lehetővé teszi a komolyabb betegségek kiszűrését, magas pontszám
- a szociális támogatások célozottak és differenciáltak
szociális támogatások célja a gazdasági versenyben rosszabbul teljesítők segítése, sem az nem jó, ha ezáltal valaki úgy érzi nem kell részt venni a piaci versenyben, sem az, ha nem biztosítja a lehetőséget a felemelkedésre. Jó rendszer magas pontszám.
- a szociális támogatások segítik a gazdasági tevékenység végzését, esetleg a vállalkozóvá válást
a szociális támogatások a gazdasági tevékenységbe való visszatérést kell segíteni, egyénileg differenciáltan.
2.10 A korrupció, a csalások visszaszorítása
- az igazságszolgáltatás teljes mértékben független
ha az igazságszolgáltatás nem független, akkor nem várható pártatlan igazságszolgáltatás, ha független magas pontszám
- az állami ellenőrzés hatékonyan lép fel a korrupció, a csalások ellen
az állam feladata az egyenlő verseny feltételek biztosítás, ezért aki ezt megsérti az ellen fellép magas pontszám
- a büntetés függvénye az elkövetés értékének
minél súlyosabb a bűntett annál komolyabb büntetés várható, egy csoki ellopása nem járhat nagyobb büntetéssel, mint milliók eltulajdonítása magas pontszám
- az állam hatékony információs csatornáikat működtet a csalások megelőzése érdekében
a csalások megelőzésének egyik hatékony eszköze a szólásszabadság, az információs csatornák működtetése, magas pontszám
- az állam törekszik olyan mechanizmusok kialakítására, amelyek megelőzik a korrupciót
a korrupció megelőzésének leghatékonyabb eszköze, az átlátható világos és egyértelmű mechanizmusok működtetése, magas pontszám
- a nagyvállalatok vezérei, a vezető politikusok nem védettek a számonkéréstől
nagyvállalatok vezetői, politikusok éppúgy számolhatnak a számonkérés lehetőségével, mint az átlagemberek, magas pontszám
- a számonkérés működik olyan testületek esetében, mint az igazgatótanács, felügyelőbizottság
elvileg minden cégnél működnek különböző testületek, akik a döntéseket, hozzák ellenőrzik. ha ezek viselik is döntéseik felelősségét magas pontszám
2.11 Környezetvédelem
- az emberek természetes környezethez való joga az egyik legfontosabb szempont
a gazdaság az emberi létfenntartásért végzett tevékenység. Azonban, ha ez azzal jár, hogy elveszítjük létfenntartásunk egyéb feltételeit, akkor felesleges volt az is. Magas pontszám
- az állam nem támogat a környezetet károsító beruházásokat
a közösség nem segítheti, kisebb nagyobb részének egészségkárosodást okozó beruházásokat
- a kis helyi közösségeknek alapvető beleszólása van környezetkárosító beruházások megvalósításba
a helyi közösségeknek alapvető és döntő szava van egyes beruházások megvalósulásában
- az állam támogatja az energiatakarékosságot
kevesebb energiafelhasználás tisztább környezettel jár együtt, magas pontszám
- az állam fellép a környezetkárosító iparágak ellen
az állam nemcsak, hogy nem támogat, de fel is lép környezetkárosító tevékenységek ellen
- az állam ösztönzi a megújuló energiák használatát
a megújuló energiák nem járnak környezetszennyezéssel, ezért magas pontszám
- az állam ösztönzik a hulladék újra-hasznosítást
a hulladék újra-hasznosítása csökkenti a környezetszennyezést, magas pontszám